De schoonheid der Nederlandse taal

Vele mensen zien fouten in de Nederlandse taal. Niet heel vreemd aangezien wij hier dagelijks mee te maken heb. Overal zijn er fouten. Ook ik kan niet altijd foutloos zijn. Zo schrikbarend is het tegenwoordig niet want in het dagelijks leven worden wij geconfronteerd met de meest ‘bijna dezelfde betekenis’ woorden, spelling, het schrijven van bepaalde woorden. Onderhand is het wel bekend dat er veel voorspellende fouten zijn maar daar wilde ik ditmaal niet over schrijven. Laten we het een beetje positief houden en juist over de schoonheden van de taal hebben.

De Nederlandse taal heeft heel wat ontwikkelingen meegemaakt. Van het oud Germaans tot aan het moderne Nederlands. Wellicht schrijf ik hier ook nog wel een keer een mooie blog over, als mensen dit leuk vinden. In deze tijd is er heel wat veranderd. Op korte termijn verandert dit nog steeds, mede door de komst van straattaal en komst van de sociale media. Maar, daar wilde ik het nu niet over hebben.

Er zijn zoveel prachtige zaken in de Nederlandse taal. Om een voorbeeld te noemen. Ik kijk regelmatig op internet hoe sommige woorden nu precies werken. Zo ook gisteren. Ik stuitte op een interessant artikel. Het ging over de u welbekende ‘mij’ en ‘ik’ situatie. Wat bleek, waar ik nooit bij stil had gestaan, dat beiden een optie zijn bij een vergrotende trap. Hier het voorbeeld dat ik heb zien staan.
Hij vindt hem groter dan mij.
Hij vindt hem groter dan ik.
Beiden zijn correct! Bij zin 1 wordt er een vergelijking gemaakt tussen hem en mij. Bij de tweede is te zien dat hij en ik oordelen over hem.

Dit soort kleine dingen, maakt de taal toch weer een stukje mooier. De taal heeft niet alleen vuile snufjes maar ook de mooiere dingen mogen eens besproken worden.

Geef een reactie

