Tutorial digitaal tekenen 1

Hoihoi!

Het is weer een lange tijd geleden dat ik een blogbericht heb geplaatst. Nu leek het me leuk om jullie ook eens voor te stellen aan mijn hobby; (digitaal)tekenen. Aangezien digitaal tekenen soms meer kundigheden vergt, ga ik jullie eens even de basisdingetjes leren voor digitaal tekenen, mits hier natuurlijk positieve reacties op komen.

Allereerst zal ik eens voorstellen aan Gimp. Gimp is een programma waar zowel fotografen als tekenaars gebruik van maken. Ook designers gebruiken dit programma. Multifunctioneel en geheel gratis te downloaden via de site van GIMP. Het is een veilige download, kost niks en is legaal.

1. Nummer één is eigenlijk een standaardbalk die je ook bij andere programma’s vindt. Vanzelfsprekend.

2. Nummer twee is een venster waar je zelf dingen kan plaatsen. Dit is een standaardbalk. Deze heb ik zelf altijd op deze standen staan. Hierin staan voornamelijk de lagen waarin je werkt. Lagen zijn verschillende plekken waar je in werkt. Hierover zal ik nog eens iets uitleggen. In de afbeelding zie je ook een venstertje in die venster waar je de brushes hebt.

3. Bij nummer zitten voornamelijk de tools waarmee je werkt. Hier vind je bijvoorbeeld de gum, teken brush, tekst toevoegen etc etc.

4. Hier komt je blad waarin je kunt gaan werken.

Hier zie je de vel papier waarin je werkt. Je kunt zelf instellen welke kleur je gebruikt. Dit doe je via ‘Bestand’ -> ‘Nieuw’ -> onder kun je kiezen uit zwart, wit en transparant. Wil je een geheel andere kleur, kun je gebruik maken van het emmertje (1,4) (<-coordinaten) in de toolbox rechts.
Maar, met een leeg velletje kun je niet kleuren. Of immers, het is niet handig. Daarom gaan we in lagen werken. Hiervoor pak ik als voorbeeld een bestand dat ik al gebruikt heb.

Hier heb ik de lagen duidelijk in beeld gebracht. Van de witte laag heb ik een achtergrond gemaakt. Als je de tekening op één laag zet, krijg je alles niet zo nauwkeurig. Hiervoor zal ik ook een voorbeeld geven straks. Daarna heb ik een transparante laag gedaan. Transparant moet je vergelijken met een stuk glas. Doorzichtig maar kun je wel vullen. Op die transparante laag heb ik een schets gemaakt. Zo, kun je telkens werken in lagen. Je kunt zoveel lagen maken als je wilt.


Hier zie je duidelijk dat de lijnen niet netjes zijn. Dat is het nadeel van op één laag werken.

Volgende keer wil ik gaan uitleggen hoe je sommige tools kunt gaan gebruiken.

Vragen en andere reactie zijn welkom!

Geef een reactie

