Een beugel, is dat zo erg?

Heyhoi lieve lezers!

Steeds vaker hoor ik dat mensen geen beugel willen omdat het niet mooi staat/zij er lelijker op worden etc etc. Vandaar dat het mij leuk leek om gewoon eens een post te doen een beugel en of dat daadwerkelijk wel zo erg is. Hieruit spreek ik uit eigen ervaring overigens.

Anderhalf jaar geleden kreeg ik een beugel. Op dat moment was ik 16. Het was natuurlijk iets compleet anders dan wat ik gewend was maar mijn toenmalig gebit was ook niet te genieten. Tanden stonden schots en scheef en daar moest wat aan gebeuren. Echter, de voornaamste reden dat ik een beugel kreeg, was dat mijn ondertanden in mijn gehemelte drukten. Omdat mijn tanden recht moesten staan voor de operatie hebben ze mij een beugel gegeven. Het was eerst best vervelend want alles was destijds nog zacht en was niet gewend aan hardheid in de mond. Het heeft dus eerst even lopen schuren.

In de omgeving hadden veel mensen een beugel maar de meesten mochten hun beugel er vlak erna uit. Zij waren over het algemeen een stuk jonger dan ik. 16 jaar vond ik toen oud voor een beugel en nog steeds zie ik weinig mensen op mijn leeftijd (morgen 18 🙂 ) nog een beugel dragen. Meestal gebeurt dit op vroege leeftijd. Ik kan me wel inleven in het feit dat mensen zich erdoor ongemakkelijk voelen.

Het hoeft alleen niet zo ongemakkelijk te zijn. Een beugel went, dus naarmate je langer een beugel draagt, merkt niemand er wat van. Ikzelf draag een slotjesbeugel, dus zodra ik praat, is die niet over het hoofd te zien. Eerst zijn er wel wat reacties van ‘goh, je hebt een beugel’ maar het went. Mensen gaan eraan wennen en kijken er absoluut niet raar naar. Daarnaast merk je er zelf op den duur ook niets van. Ik voel mijn beugel niet, tenzij ik bewust erover na ga denken.

Het is niet erg om een beugel te dragen. Het dragen is slechts een klein punt, onderhoud vraagt iets meer aandacht.

Tot slot, het is het gewoon waard. Daar waar je gebit scheef stond, staat het na het dragen mooi recht en kun je trots op je gebit zijn. Je kunt weer lachen zonder dat dat ene spleetje jou ervan weerhoudt om niet te lachen.

Liefs,
Nayomie

2 gedachtes over “Een beugel, is dat zo erg?

  1. Dat het het waard is, daar ben ik het zeker mee eens. Scheve tanden kunnen later ook gewoon voor echte problemen zorgen. Wel moet ik zeggen dat ik zelf erg veel last heb gehad van mijn beugel. Na het aandraaien altijd twee dagen koorts, en dwarsfluiten heb ik helemaal moeten stoppen. Maar hoeveel last je er van hebt verschilt ook van persoon tot persoon denk ik. Fijn dat het bij jou in elk geval wel meeviel! 🙂

    Like

Geef een reactie

