10 tips voor tekenen

Heyhoi!

Aangezien ik een aanvraagje kreeg van een lieve lezer, vond ik dit wel een leuk idee voor vandaag. Vandaar dat ik besloot een paar tips te geven om te tekenen.

1. Materiaal
Zorg voor goede materiaal. Wil je mooie resultaten maken, dan is het gebruik van goede materialen goed. Voor digitaal tekenen gebruik ik het gratis programma GIMP, voor papieren tekeningen gebruik ik normale bruynzeel grafiet potloden van 2H tot 9B. Voor pastel gebruik ik Faber Castell pitt potloden (op aanraden van Realisme in Portret).

2. Zin
Tekenen is pas leuk als je er zin in hebt, doe dit dus absoluut niet geforceerd. Als je gedwongen gaat denken ben je gedoemd om het te verpesten.

3. Plezier
Tekenen doe je met plezier. Zit je in een dipje? Krabbel gewoon wat op papier of laat het gewoon liggen. En daarnaast, teken wat je leuk vindt. Vind je honden leuk? Focus je op honden. Vind je landschappen juist leuk, focus op landschappen.

4. Schetsen
Het begint altijd met schetsen. Het beste om je schets te tekenen is uit je hoofd. Andere optie is om een raster te gebruiken. Overtrekken is ongebruikelijk maar wil je bepaalde dieren leren kennen, kun je dat doen. Echter, het is altijd het beste om gewoon te vergelijken en je te verdiepen in hetgeen waar je jezelf in wilt verbeteren. Hoe loopt het, hoe staat het, etc.

5. Kijken
Gebruik je een voorbeeldfoto? Leer goed te kijken! Wat voor kleuren waar zitten, hoe een oog zit, hoe je diepte in een gebouw maakt etc. Bekijk lijnen, kleuren, vergelijk het. Door te kijken verbeter je jezelf.

6. Levendig
Wat een goede tip is om je tekening levendig te maken, is door wat ongebruikelijke kleuren te gebruiken. Ik zal even uit mijn ervaring een voorbeeld geven. Ik teken paarden, als het een bruin paard is, gebruik ik absoluut niet alleen de kleuren bruin. Daar krijg je een compleet botte tekening van. Levenloos dus. Doe je er kleuren als groen, geel, blauw oid erin, krijg je een veel levendigere tekening.

7. Tijd verdelen
Super tip is om je tekening niet per se af te willen maken, maar een dag het te laten liggen en daarna mee verder gaan. Je ziet immers elke dag andere verbeterpunt. Daarnaast ben je geneigd het snel af te raffelen.

8. Stijl
Ontwikkel je eigen stijl! Dat is het mooiste aan tekenen. Door je eigen stijl te ontwikkelen gaan mensen je werk herkennen. En mensen willen graag een herkenbare stijl. Dus als je van plan bent je creaties te verkopen, dan is een eigen stijl super handig.

9. Oefenen
Blijf oefenen, je bent niet in één dag een professional. Niemand is als Picasso of als Vincent van Gogh geboren. Iedereen heeft moeten oefenen!

10. Vergelijken
Probeer je zelf niet met anderen te vergelijken. Heel veel mensen zie ik zeggen: ‘Ik wil net zo goed als die en die worden’. Zelf ben ik daar ook schuldig aan, maar daardoor stel je aan jezelf hoge eisen terwijl je zelf kwaliteiten hebt. Daarnaast moet je er zelf plezier in hebben zoals ik eerder aangaf. Als je probeert om iemands niveau te bereiken, gaat je plezier er snel vanaf.

Dit waren de tips voor vandaag! Ik hoop dat jullie het leuk vonden en laat me weten of jullie wel eens krabbeltjes maken!

Liefs,
Nayomie

Tekeningen zijn hier te volgen van mij:
xbiggers.deviantart.com
instagram.com/nayoart

3 gedachtes over “10 tips voor tekenen

  1. Ik vind tekenen erg leuk en heb het vroeger heel veel gedaan maar de laatste jaren eigenlijk niet meer. De laatste dagen begint het toch weer te kriebelen. Ik heb altijd met grafiet of houtskool getekend, soms wat pastel maar ik ben meer van de monochrome tekeningen.
    Ik heb een goed Wacom tablet liggen en Photoshop CS6 dus misschien moet ik me maar eens aan digitaal tekenen gaan wagen.

    Like

Geef een reactie

