10 tips om je ochtend goed te beginnen

Heyhoi lieve lezers!

Afgelopen maandag begon mijn school alweer en het is even wennen. Mijn ritme was zo gewend aan de vakantie (zullen velen vast ook hebben) aangezien ik ook niet vast werk. Dus het leek mij leuk om 10 tips geven om je ochtend goed te beginnen. Mocht je zelf nog aanvullingen hebben, laat ze dan vooral weten!

Slapen
Één van de meest belangrijke dingen is om op tijd te gaan slapen. Hierdoor pak je voldoende rust en kan je lichaam weer energie bijbrengen. Niets is zo fijn om voldoende geslapen te hebben.

Wekker
Slaap je nu altijd door je wekker heen? Of vind je een random geluid maar vervelend? Daar zijn oplossingen voor. Vroeger had ik een app (die destijds gratis was) met het effect van een wake-up light. Die was zoo fijn. Je werd gewoon rustig wakker zonder echt plotseling wakker te worden. Zeker fijn voor in de winter.
Voor de echte slaapkoppen, wil je goed beginnen, zorg écht dat je je wekker hoort of dat je vroeg gaat slapen. En mocht dat niet het probleem zijn, ik hoorde onlangs de tip voorbij komen om gewoon eens je wekker in een glazen pot oid te doen. Succes zo goed als gegarandeerd!

Neem de tijd
Zet je wekker op tijd. Het is altijd een ramp om zo te moeten haasten omdat je denk dat je alles wel last-minute kan. Helaas is dat in de praktijk anders. Meestal vergeet je uiteindelijk toch iets. Zet je wekker gewoon vroeg, dan kun je nog even rustig wakker worden en dan heb je alle tijd voor jezelf nog.

Ontbijt
Wat ik iedereen aanraad, je kunt je ochtend haast niet beter beginnen dan met een ontbijt te starten. Ontbijt is vrijwel de meest belangrijke maaltijd van de dag. Je zou aan iets voedends kunnen denken zoals Brinta of Havermout. Zelf ben ik erg fan van die twee en het zorgt voor zeker de hele ochtend voor een gevulde maag. Andere voedende en lekkere hapjes voor in de ochtend zijn uiteraard broodjes (eet brood! Dat is gezond, daar zitten vezels in 🙂 ), yoghurt wat je kunt mixen met lekkere verse aarbeien of iets van havermout oid.

’s Avonds
Ga je naar school of je werk? Wat dan handig is, is om ’s avonds al dingen klaar te leggen zodat je daar ’s ochtends niet aan hoeft te denken. Of maak een to-do list. ’s Ochtends ben je vaak nog wat warrig dus het is altijd fijn om ’s avonds met een frisser hoofd een lijst te maken die je de volgende ochtend kun afstrepen. Zo hoef je dus niks te vergeten!

Make-up
Voor de dames onder ons, neem lekker de tijd voor je make-up. Make-up is een soort verwennerij voor jezelf. Raffel het daarom ook niet af, maar neem er lekker je tijd voor, ga er voor zitten en maak jezelf blij.

Bed opmaken
Een tip die ik elders gehoord heb, is om je bed op te maken. Het schijnt namelijk dat als je je bed opmaakt in de ochtend, dat je met een frisser hoofd en ontspannender hoofd de deur uit gaat. Het geeft je een soort rust dus. Niets is fijner dan lekker rust in de ochtend.

Reis plannen
Ga je nu met het openbaar vervoer, dan heb ik ook een tip voor je. Zorg dat je je reis goed plant. Hoe mooi de 9292.nl site ook in elkaar zit, de praktijk kan altijd zorgen voor vertraging en niets is zo vervelend dan te laat in de les komen (hoe awkward is dat?) of te laat op je werk arriveren. Want hoe stom deze uitleg ook klinkt, als ik mijn reis niet anders had gepland, dan had ik aan de leraar moeten uitleggen dat de brug open stond (ja, die stond echt open, zeker als het mooi weer is). Daarnaast, vertraging is zo opgelopen en het is fijn als je ondanks vertraging toch nog op de gewenste tijd aankomt, toch?

Muziek
Wat mij in de ochtend altijd vreselijk rustig en vrolijk maakt is muziek. Zodra mijn wekker is gegaan zet ik mijn radio aan en dat geeft mij een heel fijn gevoel. Daarnaast doe ik direct mijn licht aan samen met de radio, ook om te voorkomen dat ik weer in slaap val.

Anderen
Hebben anderen in je omgeving een ochtendhumeur? Laat jouw ochtend daardoor niet in de zeik schoppen. Geniet van je fijne moment en laat lekker jezelf gaan.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden, laat even weten of je zelf nog tips hebt en hoe jij de ochtend doorbrengt.

Xx Nayomie

P.S. Voor de oplettende lezer, deze header heb ik inderdaad al eens eerder gebruikt, alleen vond hem dit keer ook wel weer erg passend. 🙂

Geef een reactie

