Ik heb respect… | ook voor jou

Respect, tijd om daar eens bij stil te staan.

Ik heb respect…voor vaders. Zij zorgen voor hun kind, hoe jong en hoe oud dan ook. Zij staan voor je klaar.
Ik heb respect…voor moeders. Zij dragen 9 maand een kind, niet zonder pijn en leed. Maar, uiteindelijk iets prachtigs te wereld zitten: een stukje van jezelf. Daarnaast zorgen zij ook voor het kind, net als de vader. Ze staan ook voor je klaar.
Ik heb respect…voor vluchtelingen. Zij lopen kilometers en kilometers. Wij westerlingen zouden voor zulke afstanden een auto, bus, taxi, trein of vliegtuig pakken.
Ik heb respect…voor zelfverzekerde mensen. Zij durven zichzelf te laten zien, zij durven te uiten wie zij zijn. Zij verschuilen zich niet achter een masker, want dat is absoluut niet nodig.
Ik heb respect…voor doorzetters. Opgeven is geen optie. Doorzetters bereiken vaak wat ze willen. Doorzetten brengt je ver in deze wereld.
Ik heb respect…voor mensen die voor anderen klaar staan. Iedereen heeft iemand nodig die voor hen klaar staat. Wees er voor iemand, wees er voor je vrienden, wees er voor je familie.
Ik heb respect…voor vrijwilligers. Zij geven hun energie op voor mensen, dieren en/of omgeving zonder dat het hen iets qua betaalmiddel oplevert. Nee, zij krijgen er waardering en een voltooid gevoel van.
Ik heb respect…voor cabaratiers. Zij kunnen iemands dag helemaal goed maken. Iedereen heeft een bepaalde keuze in humor. Wie zijn wij om iemand te beoordelen op humor? Humor is niet fout, humor kan iemand blij maken van binnen.
Ik heb respect…voor mensen die een volgende stap durven te zetten. Soms vraagt het lef om die stap te kunnen zetten. Wellicht is het de volgende stap in je schoolloopbaan, volgende stap in je carriere of misschien wel de volgende stap in je leven.
Ik heb respect…voor sporters. Zij proberen hun lichaam fit en gezond te houden door te sporten. Er aan beginnen is een ding, consequent doorgaan is ook een ding.
Ik heb respect…voor schoonmakers. De leukste baan is het niet, maar die mensen doen het wel. Zij maken het station voor je schoon, zodat jij niet in de blikjes bier en energy hoeft te staan. Zij maken de treinen schoon, zodat jij niet op een afgekauwd broodje hoeft te zitten. Zij zorgen dat je afvalbakken geleegd worden, zodat jij niet een persoonlijke vuilnisbult hoeft te maken in je achtertuin of zelf naar de stortbult hoeft. Zij maken de openbare toiletten schoon, zodat jij met een fijn gevoel naar de wc kunt als je echt moet.
Ik heb respect…voor boeren. Zij zorgen dat we eten op ons bord krijgen.
Ik heb respect…voor de natuur. Zonder de natuur, hadden wij nooit bestaan.
Ik heb respect…voor mensen die elkaars mening kunnen accepteren. Een mening geven kan iedereen, het accepteren van iemand anders mening ondanks dat dit verschilt met die van jou, is een kunst.
Ik heb respect…voor mensen die respect hebben voor andere mensen.

Ik heb respect…voor iedereen. Iedereen heeft een kwaliteit of een eigenschap die respect verdient. Iedereen verdient respect, want iedereen hoort erbij. En dank jij dat niemand respect voor je heeft, of denk jij dat de wereld jou niet mag en iedereen een kwaad persoon is? Vergeet niet dat er mensen zijn die jou respecteren zoals je bent. Jij bent onderdeel van deze wereld, onderdeel van deze gemeenschap.

Nee, ik vind de zin ‘als jij respect toont aan anderen, zullen ze jou ook respecteren’ niet kloppend. Respecteer een ander niet omdat diegene respect heeft voor jou, maar om wat diegene is. Iedereen verdient respect, iedereen heeft iets om gerespecteerd voor te worden. Bovenstaande¬†vind ik waar, want iedereen doet iets of heeft iets (onbewust) waardoor die respect hoort te krijgen.

Liefs,
My

3 gedachtes over “Ik heb respect… | ook voor jou

Geef een reactie

