Hand, elleboog of niks? | Gezondheid

Het is jullie vast niet ontgaan, de griepepedemie. Helaas had deze mij ook getroffen en helaas opnieuw ben ik weer van de griep. Het lijkt niet op te houden. Bijna iedereen heeft denk ik wel een griepje opgelopen deze winter, of misschien komt deze toch nog. Voorkomen kun je helaas niet, maar het beperken van besmettingen kan zeker wel!

Er wordt veelal gebruik gemaakt van de griepprik. Sommige mensen hebben deze vanuit hun status, zoals arts, maar sommige mensen moeten deze krijgen vanwege hun lage weerstand. Denk hierbij aan ouderen. Meestal als je de griep hebt, hoest je regelmatig, en dat moet je absoluut blijven doen als het je in de weg zit. Last van je keel hebben is nu eenmaal niet zo fijn, maar hoe beperk je de griepbesmetting eigenlijk?

Mijn antwoord zou zijn, door te hoesten in de elleboog. Ondanks dat een groep mensen dit weet, zie ik in de praktijk helaas anders gebeuren. Is het fout? Ja, eigenlijk is dit fout. Bij het hoesten gaan er bacteriën onbedoeld mee. Deze bacteriën besmetten andere mensen weer als er onzorgvuldig mee om wordt gegaan.

Wat kun je doen als grieperig persoon?
Het beste wat je kunt doen, is om in je elleboog te hoesten. Ik zal er een voorbeeld bij pakken die ik in de praktijk regelmatig meemaak.
Je zit in de bus, je moet hoesten en doet dit in de hand. Vervolgens moet je eruit en drukt op stop. Dat is al de eerste besmetting. Doordat jij in je hand hoest, hoest je bacteriën op je hand. Als jij op stopt drukt, komen die bacteriën dus ook op die knop te zitten.
Vervolgens stopt de bus en je pakt een paal om op te staan om zo de bus te verlaten. Ook hier leg je bacteriën bloot op een paal.
Een bus is nu eenmaal een openbaar vervoersmiddel. Vele mensen reizen met de bus en drukken dus ook dat knopje in, houden de paal vast en gaan daarna bijvoorbeeld een frietje eten. Als jij in je elleboog hoest is het een ander verhaal. Niemand raakt zomaar je elleboog aan, daardoor beperk je enorm aantal besmettingen. En naast het in je elleboog hoesten, ook natuurlijk regelmatig je kleding blijven wassen en je handen vaak wassen. Better safe than sorry 🙂

Wat kun je doen als je geen griep hebt?
Zelf let ik altijd wel op of er in mijn zicht mensen zijn die hoesten en bepaalde voorwerpen vasthouden of aanraken. Deze raak ik bij voorbaat al niet meer aan. Natuurlijk weet ik nooit of er andere mensen zijn geweest die hetzelfde hebben gedaan bij de paal die ik wél vasthoud, maar dat risico loop je nu eenmaal.
En verder, was goed je handen voor je gaat eten, zo is het lastiger voor een bacterie om je lichaam binnen te dringen.

Ik hoop dat jullie het informatief vonden en wellicht kun je hier zelf ook wat mee!

Xx.

5 gedachtes over “Hand, elleboog of niks? | Gezondheid

Geef een reactie

